Muscovadosocker

Muscovadosocker är ett råsocker som tillverkas av sockerrör från Mauritius. Till skillnad från vanligt socker är muscovadosockret väldigt lite behandlat för att färg och smak skall bevaras. Smaken påminner en del om farinsocker men är ännu mindre neutral. Den mörka sorten har ett tydligt inslag av lakrits och den ljusa har en viss kolasmak. Man använder det givetvis i desserter (passar särskilt bra tillsammans med choklad), glass och till bakning av bröd och kakor, men det passar också bra som krydda i matlagning, till exempel i såser, marinader et cetera.


JAHA... nu vet vi det.  Me loves google :D

jag kollade runt lite till i boken och hittade Chokladmättade fair-trade-muffins (lite prenatiöst om du frågar mig, fari trade är ju inte änns fair! det är LJUG!! de är dåliga!!) men om man tar bort fair trade och muscovado och Mascao, så kan det bli ett helt ok resept :D


3 ägg
2 1/2 dl (muscovado)socker
5 dl vetemjöl
1dl(rättvisemärkt) kakao
200g (Mascao) choklad
1 tsk bakpulver
100g smällt margarin (bregott (?))
1dl kokande vatten (??) :O

topping: 200g (Mascao) choklad smälllllllllllllllll.............t 



men nej....
jag hade inte tillräkligt med choklad :(
ja här här har ni ju reseptet. om du vill veta hur man gör så ring mig!! orka skriva det lix XD 

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH
jag vet inte vad jag ska göraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0